Trending

سلامت روده و سيستم ايمني، خلق و خو، سلامت روان، بيماري‌هاي خود ايمني، اختلالات غدد درون ريز، بيماري‌هاي پوستي و سرطان

روده يكي از ارگان‌هاي پيچيده بدن است و اهميت آن براي وضعيت كلي سلامت موضوع بسياري از تحقيقات جامعه پزشكي است

طي دو دهه گذشته مطالعات متعددي انجام گرفته كه حاكي از ارتباط بين سلامت  روده و سيستم ايمني، خلق و خو، سلامت روان، بيماري‌هاي خود ايمني، اختلالات غدد درون ريز، بيماري‌هاي پوستي و سرطان است.
اصطلاح “ميكروبيوم روده” به طور خاص به ميكروارگانيسم‌هاي موجود در روده اشاره دارد. يك فرد حدود 300 تا 500 گونه مختلف باكتري در دستگاه گوارش خود دارد. در حاليكه برخي از ميكروارگانيسم‌ها براي سلامتي ضرر دارند، بسياري از آنها براي بدن بسيار مفيد و حتي ضروري هستند.
وجود طيف گسترده اي از باكتري‌هاي مفيد در روده مي‌تواند عملكرد سيستم ايمني بدن را بهبود بخشد، علائم افسردگي را برطرف ساخته، به مقابله با چاقي كمك كند و با هزاران فايده ديگر براي بدن همراه است.
سايت هلث لاين در گزارشي به برخي از راهكارهاي مفيد براي بهبود سلامت روده اشاره كرده است:
كاهش سطح استرس: سطح بالاي استرس براي كل بدن از جمله روده ضرر دارد. برخي از راه‌هاي كاهش استرس مي‌تواند شامل مديتيشن، پياده‌روي، حضور در بين اعضاي خانواده يا دوستان، كاهش ميزان مصرف كافئين، يوگا باشد.
خواب كافي: بيخوابي و بي كيفيت بودن خواب مي‌تواند تاثيرات جدي بر سلامت روده بگذارد و  به نوبه خود ممكن است مشكلات بيشتري براي خواب فرد ايجاد كند.
آرام غذا خوردن: جويدن كامل غذا و آهسته غذا خوردن مي‌تواند به هضم كامل و جذب مواد مغذي كمك كند. اين كار ممكن است در كاهش مشكلات گوارشي و حفظ سلامت روده كمك كند.
نوشيدن آب كافي: نتايج تحقيقات متعدد نشان داده كه نوشيدن آب كافي بر بافت مخاطي روده و همچنين تعادل باكتري‌هاي مفيد روده تاثير بسزايي دارد. حفظ آب بدن يك روش ساده در تقويت سلامت روده است.

دسته‌بندی‌ها: اخبار,اخبار علمی

برچسب‌ها: ,,,,

دیدگاه خود را ارسال کنید

آدرس ایمیل شما در هیچ‌جا منتشر نخواهد شد.